Novinkou, která se objevila v kroměřížském areálu Karavan Centra Morava je Magnetic Grey Ford Transit. Obytná vestavba od italské značky Etrusco má jednu technickou vychytávku: pohon všech čtyř kol. Pro koho se obytňák 4x4 hodí?
CESTOVÁNÍ DÁVÁ VOLNOST
Zdeněk Mauer má rád auta, které bez obav opustí asfaltovou silnici a nazapadnou na první polňačce. Když hledal vhodný základ pro svou obytnou dodávku, zvolil Ford Transit. Samozřejmě s pohonem všech čtyř kol, jak je na tvůrce youtubového magazínu Off Tour slušné https://www.youtube.com/@OFFTOUR.
Minulý rok s transitem a celou rodinou vyrazil do tolik populární Albánie, kde se nebál zajíždět na divoké pláže. Letošní prázdninovou cestu směřuje do Západních Alp, do Itálie a Francie, kde jsou staré vojenské silnice s nezpevněným povrchem, které vyhledávají milovníci dramatických výhledů. "Pojedeme do hor, ale i na pobřeží na nějakou tu koupačku," vypravuje.
NEJEN PRO AKTIVNÍ SPORTOVCE A DOBRODRUHY
Přesně
na podobné akční cestovatele míří i novinka italské firmy Etrucso, kterou
Karavan Centrum Morava zastupuje. Model CV 600 DF 4x4 dostal do základu tovární
pohon všech čtyř kol, který u této velikosti dodávek nabízí Ford jako jedna z mála
značek na tuzemském trhu.
"Tato obytná vestavba má tedy tovární záruku na systém 4x4, se kterým má automobilka Ford letité zkušenosti. Obecně se dá říct, že vozy s pohonem 4x4 jsou v hledáčku především aktivních zákazníků. Nedávno se na nás obrátila dvojice, která má ráda zimní sporty a potřebuje tak mít vůz pro jízdu na zasněžených cestách. Etrusco CV 600 DF 4x4 je přesně obytňák pro takové použití," vysvětluje Vladimír Záhorec, šéf Karavan Centra Morava Kroměříž.
HLAD PO ČTYŘKOLKÁCH
Jak čtyřkolka od Fordu funguje? Kdo by hledal v kabině páky, kterými se zapíná, neuspěje. O vše se stará elektronika. Zjednodušeně řečeno automobilka dodávku s pohonem zadní nápravy vybavila systémem, který na základě jízdních podmínek automaticky připojuje pohon přední nápravy. "I ten nejlepší automatický systém má ale při své aktivaci určité zpoždění a proto je na palubní desce Fordu Transit i možnost ruční aktivace 4x4 - k tomu slouží "kouzelné" tlačítko. Zkušený řidič zapne 4x4 dříve, než dojde k prokluzu a neztratí tak tolik rychlosti (energie). Ale i automatický režim dokáže například při přechodných podmínkách (třeba částečně zledovatělá silnice) hodně pomoci," popisuje Zdeněk Mauer.
ŘEŠENÍ PRO VYŠŠÍ CESTOVATELE
Protože Etrusco CV 600 DF 4x4 je velmi kompaktní vůz, na délku měří pouze šest metrů, použili italští designéři ještě jednu vychytávku. V Karavan Centru Morava jí laskavě říkají "kurník": je to výklopný bok v levé zadní části vozu. Otevírá se zevnitř a rozšiřuje zadní příčné spaní tak, aby se i dlouháni pohodlně vyspali.
Rozšíření boků dodávky není u obytných dodávek ničím neobvyklým, anglicky se označují jako "flare space" nebo "side flares" a stavitelé aut si je i často montují sami.
INTERIÉR VOZIDLA
Interiér vestavby, který je řešený v kombinaci šedé a bílé barvy, bohatě prosvětluje velké střešní okno. Na palubě cestovatelé najdou vše, na co jsou zvyklí z mnohem větších obytných vozů.
JAK TO VYCHÁZÍ V PROVOZU
S čím však musí zájemci o koupi obytného vozu s pohonem 4x4 počítat, jsou poněkud vyšší provozní náklady. Čtyřkolka se sebou vozí "více železa", hlavně v porovnání s vozem s pouze přední poháněnou nápravou. A navíc motor při zapnutém pohonu 4x4 roztáčí mnohem více ozubených kol. A tak zatímco opatrný šofér srovnatelně velké předokolky s podobným motorem dokáže stlačit spotřebu paliva pod 10 litrů nafty na sto kilometrů, tak Zdeňkovi Maurerovi dlouhodobě vychází spotřeba mezi 12 až 14ti litry nafty. A dodává ještě jednu "nevýhodu" pohonu všech kol: "Čím víc je auto terénní, tím dál jdeš potom pro traktor," říká s úsměvem v narážce na možnost zapadnutí zkušený off-rouďák Mauer.
TECHNICKÉ INFORMACE:
Etrusco CV 600 DF 4x4
- D/Š/V: 598/206/279 cm
- Výška interiéru: 199 cm
- Motorizace: 2.0 I TDiCi Ford
- Výkon: 126 kW / 170 HP
- Pohotovostní hmotnost/doložnost: 2957/543 kg
- Topení + ohřev vody: Truma Combi 4 - plyn
- Velikost zadní postel: 192–189x147 cm
- Chladnička: 62 litrů
- Nádrž na čistou vodu: 100 l
- Nádrž na odpadní vodu: 90 l
- Palivová nádrž: 70 l
Cena testovaného modelu: 1 999 999 Kč
(1 652 892 Kč bez DPH) v Karavan Centru Morava Kroměříž
Více informací o skladovém vozu ZDE.